امیرمحمد کلابی؛ فاطمه شراعی
چکیده
کارآفرینیاجتماعی شامل فعالیتهای خلق ارزشاجتماعیِ نوآورانه است،که راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهاجتماعی جوامع میباشد. ماهیت کارآفرینیاجتماعی بهگونهای است که برای ایجاد ارزش و توسعه آن، نیازمند شناسایی ارزشهای شخصی کارآفرینان در طول زمان هستیم؛ بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی روند تکاملی این ارزشها ...
بیشتر
کارآفرینیاجتماعی شامل فعالیتهای خلق ارزشاجتماعیِ نوآورانه است،که راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهاجتماعی جوامع میباشد. ماهیت کارآفرینیاجتماعی بهگونهای است که برای ایجاد ارزش و توسعه آن، نیازمند شناسایی ارزشهای شخصی کارآفرینان در طول زمان هستیم؛ بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی روند تکاملی این ارزشها درطول زمان بوده که منجربه ارزشآفرینیاجتماعی شدهاند. این پژوهش از نظر هدف توسعهای-کاربردی و روش تحقیق آن آمیخته متوالی اکتشافی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند با 17 کارآفرین برتر دارنده جایزه مسئولیت اجتماعی برای جمعآوری دادهها و روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی استفاده و بخش کمی پژوهش از طریق آزمون تی تکنمونهای انجام و دادههای مورد نیاز آن از طریق پرسشنامه محقق ساخت با 150 نفر از مدیران و کارآفرینان شرکتهای برتر و روش نمونهگیری در دسترس صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که نظام ارزشی کارآفرینان سلسلهمراتبی است و خلق ارزش مشترک مرحلهای میان خلق ارزش فردی و خلق ارزش اجتماعی است. همچنین نتایج حاکی از آن است که ارزشهای کارآفرینان در طول زمان شکل میگیرند و ارزشهای کارآفرینان اجتماعی موفق که منجر به رشد و توسعه کشور شدهاند، عبارتنداز: سعادتمندیجامعه، کرامتانسانی، عرقملی و میهنپرستی، اخلاقگرایی، استقلالمالی، پایداری روابط با دیگران، تعالیگروهی، برابری و عدالت، آسودگی و امنیت، رفاهکارکنان، اثبات خود به دیگران وقدرت و دیده شدن.
فریبا فاضلی؛ زینب طولابی؛ یاسان الله پور اشرف
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی چالشها و فعالیتهای استراتژیک اجتماعی کارآفرینی اجتماعی است. از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش ترکیبی است. جمع اوری دادهها در بخش کیفی با مصاحبه با افراد متخصص و در بخش کمّی با پرسشنامه بوده است. جامعه آماری کار افرینان اجتماعی و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر ایلام (183) نفر هستند. نمونه آماری 18 نفر ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی چالشها و فعالیتهای استراتژیک اجتماعی کارآفرینی اجتماعی است. از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش ترکیبی است. جمع اوری دادهها در بخش کیفی با مصاحبه با افراد متخصص و در بخش کمّی با پرسشنامه بوده است. جامعه آماری کار افرینان اجتماعی و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر ایلام (183) نفر هستند. نمونه آماری 18 نفر از افراد متخصص با استفاده از تکنیک گلوله برفی 124 نفر از کارکنان بهصورت تصادفی ساده انتخاب شده اند . روایی پرسشنامه توسط خبرگان تایید شد . پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ محاسبه و تجزیهوتحلیل دادهها با کد گذاری و نرمافزار spss22 انجام شد. نتایج مصاحبهها در قالب یک مقوله اصلی چالش و فعالیت استراتژیک کارآفرینی اجتماعی شکل گرفت. میانگین چالش و فعالیت استراتژیک بالاتر از حد متوسط بوده درنتیجه این مؤلفهها بهعنوان چالش و فعالیت استراتژیک کارآفرینی اجتماعی شناخته شد. یافتههای این تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان اجتماعی نیاز به شناخت چالشها و اقدامات راهبردی در محیط پیرامون دارند. شناخت چالشهای اجتماعی موجب میشود که آنان بتوانند بخش مهمی از موانع خود را تشخیص داده و آنها را به محیط و جامعه پیرامون خود معرفی نموده وبا همکاری و همفکری در جهت برطرف نمودن آنها اقدام نمایند
رسول مالکی؛ حمید ییلاق چغاخور؛ مصطفی احمدوند
چکیده
ایران در مسیر توسعه است و مقولۀ کارآفرینی اجتماعی میتواند به سرعت دادن روند پیشرفت کشور کمک کند. درصورتیکه کارآفرینی اجتماعی بین کارکنان دولت نهادینه شود، میتواند راهحلی پایدار و قابل اجرا برای مسائل مختلف باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی کارکنان امور عشایر است. این پژوهش از نظر هدف، ...
بیشتر
ایران در مسیر توسعه است و مقولۀ کارآفرینی اجتماعی میتواند به سرعت دادن روند پیشرفت کشور کمک کند. درصورتیکه کارآفرینی اجتماعی بین کارکنان دولت نهادینه شود، میتواند راهحلی پایدار و قابل اجرا برای مسائل مختلف باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی کارکنان امور عشایر است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس نظریۀ دیس بود که روایی آن به تأیید اساتید و کارشناسان صاحبنظر رسید. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (84/0). نتایج مطالعه نشان داد که میزان کارآفرینی اجتماعی کارکنان ادارۀ کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد دارای دامنۀ تغییرات 33/4 تا 54/8 است. برای بررسی کارآفرینی اجتماعی در جامعۀ آماری مورد بحث، سه گروه بهصورت گروه اول، دارای کارآفرینی اجتماعی پایین، گروه دوم، کارآفرینی اجتماعی متوسط و گروه سوم، کارآفرینی اجتماعی بالا، نامگذاری شدند. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که سه گروه، از نظر هر پنج متغیر کارآفرینی اجتماعی (مأموریتگرایی، پشتکار، نوآوری، شهامت و مسئولیتپذیری) با هم تفاوت معنیداری در سطح 01/0 دارند. همچنین از نظر جامعۀ آماری، شیوۀ مناسب مدیریت، مهمترین عامل اثرگذار در ویژگیهای شخصیتی افراد است.