نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قزوین
2 دانشیار مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
چکیده
فرآیند ایجاد کسب و کار در دنیای جدید از نقاط تمرکز برای ایجاد توسعه های خرد و متوسط اقتصادی است در حقیقت اهمیت بستر سازی جهت ایجاد محیطی مناسب برای رشد کسب و کار ها از دغدغه های امروز حوزه کارآفرینی میباشد. در این بین تیم ایجاد کننده کسب و کار یا به عبارتی تیم موسس از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بررسی آن میتواند متغیرهایی که سبب موفقیت و یا عدم موفقیت یک کسب و کار میشوند را نشان دهد. متفکرین حوزه های مختلف نیز بارها به اهمیت فرهنگ در کارآفرینی توجه داشته و دارند اما به نظر میرسد این تاثیر به صورت مستقیم باید درباره تیم موسس و ویژگی های فرهنگی که میتواند زمینه ساز پیشرفت کسب و کارها شود را با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار دهد. عنصر فرهنگ باید در الگوهای کارآفرینی حضور فعال داشته باشد، چرا که نگرش کارآفرینان تحت تأثیر روش ها و ارزش های فرهنگ بومی است. همچنین فرهنگ، گذشته از نگرش، بر ادراک و رفتار نیز اثرگذار است.
عنصر فرهنگ باید در الگوهای کارآفرینی حضور فعال داشته باشد، چرا که نگرش کارآفرینان تحت تأثیر روش ها و ارزش های فرهنگ بومی است. همچنین فرهنگ، گذشته از نگرش، بر ادراک و رفتار نیز اثرگذار است.
کلمات کلیدی:
ویژگی های فرهنگی، کارآفرینی ، کسب و کار،تیم موسس
کلمات کلیدی:
ویژگی های فرهنگی، کارآفرینی ، کسب و کار،تیم موسس
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An introduction to the growth model of the new business creation process Based on the cultural characteristics of the founding team
نویسندگان [English]
- Morteza Farhad 1
- kamal asakhdari 2
- Mohammad Azizi 2
1 Instructor, Payame Noor University, Professor of Anthropology at Allameh Tabataba'i UniversityIran
2 دانشیار مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
چکیده [English]
The process of creating a business in the new world is one of the focal points for creating micro and medium economic development. In fact, the importance of creating a platform to create a suitable environment for business growth is one of the concerns of today in the field of entrepreneurship. In the meantime, the business creation team or in other words, the founding team is of special importance and its study can show the variables that cause the success or failure of a business. Thinkers in various fields have repeatedly noted the importance of culture in entrepreneurship, but it seems that this direct impact should be more carefully studied about the founding team and the cultural characteristics that can underlie business development. The element of culture should be actively present in the patterns of entrepreneurship, because the attitude of entrepreneurs is influenced by the methods and values of indigenous culture. Culture, in addition to attitude, also affects perception and behavior. attitude of entrepreneurs is influenced by the methods and values of indigenous culture. Culture, in addition to attitude, also affects perception and . attitude of entrepreneurs is influenced by the methods and values of indigenous culture. Culture, in addition to attitude, also affects perception and
کلیدواژهها [English]
- ویژگی های فرهنگی
- کارآفرینی
- کسب و کار
- تیم موسس
- جوادی آملی، عبدالله. (1381)، نسبت دین و دنیا: بررسی و نقد نظریه سکولاریسم، قم، مرکز نشر اسرا.
- استراس، آنسلم و وکوربین،جولیت. (1389)، اصول و روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- شین، اسکات و بارن، رابرت. (1396)، کارآفرینی: دیدگاه فرایندی، ترجمه: محمدرضا زالی، تهران: نشر دانشگاه تهران، چاپ سوم.
- ایمان، محمدتقی و محمدیان، منیژه. (1387)، «روششناسی نظریه بنیادی»، فصلنامه علمی پژوهشی روششناسی علوم انسانی، سال چهاردهم، شماره 56: 31-54.
- نیتوبه، اینازو. (1388)، بوشیدو، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- باطنی، محمدرضا. (1354)، زبان و تفکر، تهران: زمان.
- پارسونز، تالکوت. (1373)، «دیدار مجدد با کلاسیکها طی حرفهای طولانی»، آینده بنیانگذاران جامعهشناسی، ترجمه: غلامعباس توسلی، تهران: نشر قومس.
- پژویان، جمشید.(1390)،مالیه عمومی و تعیین خطمشی دولتها، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
- پولانی، کارل و مالجو، محمد. (1391)، دگرگونی بزرگ، تهران: پردیس دانش.
- رضوانی، مهران. (1387)، «طراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی فناورانه: مطالعۀ موردی سیستمهای هوشمند حملونقل سازمان شهرداری تهران»، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 14: 64.
- داوری، علی؛ سفیدبری، لیلا و باقرصاد، وجیهه.(1396)، «عوامل اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ»،فصلنامه توسعه کارآفرینی،سال دهم،شماره 1: 20-101.
- دهخدا، علیاکبر. (1352)، حرف ت، تهران: سازمان لغتنامه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
- رهنورد، فرجالله. (1385)، دیدمان مشارکت، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
- فرهادی، مرتضی.(1387)، واره: درآمدی به مردمشناسی و جامعهشناسی تعاون، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- فرهادی، مرتضی. (1388)، انسانشناسی یاریگری، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- فرهادی، مرتضی. (1391)، فرهنگ یاریگری در ایران، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ ششم.
- لنسکی، گرهارد؛ لنسکی، جین. (1369)، سیر جوامع بشری، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
- متوسلی، محمود؛ آیینی، زینب و ترابی، ژیلا. (1395)، «کنش جمعی؛ مکانیزمی در مسیر توسعه کارآفرینی مولد»، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، سال شانزدهم، شماره 61: 1-32.
- موسوی جهرمی، یگانه. (1393)، توسعه اقتصادی و برنامهریزی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
- مهام، محمود. «تغییرات پارادایمی در تحلیل مسائل اجتماعی: از رقابت تا همکاری» (معرفی، نقد و نظر درباره کتاب «انسانشناسی یاریگری»)، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، سال دوم، شماره 5: 117-164.
- میکلسن، پریتا. (1387)، روشهای توسعه (راهنمای عملی و کاربردی برای محققان، مدیران و برنامهریزان)، ترجمه و تألیف: محمدجواد ناطق پور، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- نولان، پاتریک؛ لنسکی، گرهارد. (1383)، جامعههای انسانی (مقدمهای بر جامعهشناسی کلان)، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
- وثوقی، منصور و محمدی، احمد. «بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر در مدیریت جمعی منابع آب در روستاهای فریدونکنار»، توسعه محلی (روستایی- شهری)، سال چهارم، شماره 2: 47-74.