محمد لعلی؛ امیدعلی خوارزمی
چکیده
آموزشوپرورش ستون فقرات هر کشور است و در این خصوص معلمان و کادر آموزشی مدارس مهمترین عامل ارتقاء سطح علمی و تربیتی جامعه میباشند. عملکرد سازمانی مثبت آنها در واقع یعنی عملکرد صحیح نظام آموزشی، پس ضروری است، عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان شناسایی شده و در راستای دستیابی به اهداف از آنها بهرهمند شد. این پژوهش از نوع کاربردی و ...
بیشتر
آموزشوپرورش ستون فقرات هر کشور است و در این خصوص معلمان و کادر آموزشی مدارس مهمترین عامل ارتقاء سطح علمی و تربیتی جامعه میباشند. عملکرد سازمانی مثبت آنها در واقع یعنی عملکرد صحیح نظام آموزشی، پس ضروری است، عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان شناسایی شده و در راستای دستیابی به اهداف از آنها بهرهمند شد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن کمی است و با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی معلمان انجام گرفته است. از حدود 400 نفر معلم شاغل در مدارس شهر چناران، طبق فرمول کوکران 195 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. آمارهای توصیفی و روابط همبستگی توسط نرمافزار SPSS و پیادهسازی مدلها از طریق معادلات ساختاری بوسیلهی نرمافزار R انجام شده است. این مقاله برای ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه مختصر شده سازمان بهداشت جهانی و برای ارزیابی عملکرد سازمانی از پرسشنامه استاندارد شده عملکرد کارکنان در سازمان، با درجه پایایی و روایی نزدیک به یک استفاده نموده است. نتایج نشان میدهد، تغییر در سطح کیفی زندگی فرهنگیان منجر به تغییر عملکرد سازمانی آنها میشود، پس لازم است جهت بهرهمندی از یک سیستم پویای آموزشی دولتها نسبت به ارتقاء سطح کیفیت زندگی معلمان اهتمام کافی داشته باشند.
محمدمهدی پرهیزکار؛ علی اکبر آقاجانی افروزی؛ محمدولی درینی
چکیده
توسعه و ترویج کارآفرینی در جامعه، با حمایت و پشتیباتی دولت و سازمانهای دولتی امکان پذیر است. اما واقعیت این است که سازمانهای دولتی زمانی میتوانند به ترویج اثربخش کارآفرینی در جامعه کمک کنند که ابتدا خود کارآفرین باشند. به همین دلیل امروزه کارآفرینی نه تنها به عنوان یک راهکار برای درگیر شدن با چالشهای کسب و کار، بلکه یکی از مهمترین ...
بیشتر
توسعه و ترویج کارآفرینی در جامعه، با حمایت و پشتیباتی دولت و سازمانهای دولتی امکان پذیر است. اما واقعیت این است که سازمانهای دولتی زمانی میتوانند به ترویج اثربخش کارآفرینی در جامعه کمک کنند که ابتدا خود کارآفرین باشند. به همین دلیل امروزه کارآفرینی نه تنها به عنوان یک راهکار برای درگیر شدن با چالشهای کسب و کار، بلکه یکی از مهمترین پارادایمهای نوین اداره امور بخش دولتی محسوب میگردد که بر پایهاین پارادایم، نظریه دولت کارآفرین مطرح گردیده است. در راستای توجه و اهمیت دادن به متغیر کارآفرینی و کارآفرینان بعنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع بطور عام و بانک رفاه کارکنان استان مازندران بطور خاص، این تحقیق با هدف بررسی و تبیین مدل اثرگذاری موانع کارآفرینی سازمانی در بانکهای رفاه به منظور پاسخگویی به مسئله نامشخص بودن مدل بومیموانع کارآفرینی سازمانی، ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به کارآفرینی، سه متغیر داخلی، محیطی و برآیندی بعنوان موانع کارآفرینی سازمانی بانک رفاه شناسایی شدند. بر مبنای آن پرسشنامهای 44 سوالی طی چهار مرحله تهیه و تنظیم شد که پایایی آن با ضریب 85/0 مورد تأیید قرار گرفت. این پرسشنامه بصورت تصادفی طبقه بندی شده در اختیار 223 نفر از پرسنل عضو جامعه آماری 528 نفری پرسنل بانک رفاه استان مازندران قرار داده شد. سپس دادههای گردآوری شده از پرسشنامههای عودت داده شده در قالب روش شناسی تحقیق کتابخانهای و میدانی، پس از کدگذاری وارد نرم افزارهای SPSS و Lisrel شده و مورد آزمون قرار گرفته است. نتیجه تحقیق نشان داده است که اثرگذاری هر سه مانع مورد تأیید قرار گرفته که در هر یک از متغیرها چند عامل تهدیدهای بیشتری را برای سازمان ایجاد میکردند.