چارچوب مفهومی پیشرفت فرایند ایجاد کسب و کار جدید مبتنی بر ویژگی‌های تیم مؤسس

کاوه فرهادی؛ کمال سخدری؛ محمد عزیزی

دوره 14، شماره 56 ، مهر 1402، ، صفحه 115-171

https://doi.org/10.22054/qjsd.2023.65846.2306

چکیده
  فرآیند ایجاد کسب و کار در دنیای جدید از نقاط تمرکز برای ایجاد توسعه های خرد و متوسط اقتصادی است در حقیقت اهمیت بستر سازی جهت ایجاد محیطی مناسب برای رشد کسب و کار ها از دغدغه های امروز حوزه کارآفرینی میباشد. در این بین تیم ایجاد کننده کسب و کار یا به عبارتی تیم موسس از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بررسی آن میتواند متغیرهایی که سبب موفقیت ...  بیشتر

توسعه اجتماعی - رفاه اجتماعی -جهانی شدن -تعرضات خانوادگی -رضایت شغلی- مشارکت اجتماعی
بررسی رویکرد کارآفرینانه در حوزه اشتغال در برنامه های چهارم و پنجم توسعه و میزان تحقق آن ها

حشمت الله یزدانی؛ جعفر هزارجریبی؛ داود حسین پور

دوره 14، شماره 55 ، تیر 1402، ، صفحه 91-137

https://doi.org/10.22054/qjsd.2023.71680.2445

چکیده
  چکیدهدر رویکردهای کارآفرینی و اشتغال زایی و اثربخشی آن در فرآیند توسعه و پیشرفت جوامع، تغییر و تحول مستمر و پرشتاب دربرنامه های توسعه از مهمترین و ضروریترین جریان های حاکم بر حیات همه جانبه بشری به شمار می رود. براین اساس جهت تحقق اهداف موضوع تحقیق، بررسی رویکرد کارآفرینانه حوزه اشتغال در برنامه های چهارم و پنجم توسعه و میزان تحقق ...  بیشتر

بررسی اثر اعتبارات خُرد دولتی برکارآفرینی و توسعه پایدار روستایی شهرستان جوانرود

عرفان عبدی؛ احمد تقدیسی؛ جعفر توکلی

دوره 10، شماره 40 ، مهر 1398، ، صفحه 177-216

https://doi.org/10.22054/qjsd.2019.11190

چکیده
  یکی از استراتژی‌های مورد توجه صاحب نظران و سیاستگذاران برای از بین بردن فقر، کاهش نابرابری‌ها و کاهش بیکاری در کشورهای مختلف، تخصیص «اعتبارات خُرد» است. این پژوهش به‌منظور ارزیابی اثر اعتبارات خُرد دولتی بر کارآفرینی و اشتغال و توسعه پایدار روستایی شهرستان جوانرود انجام گرفته است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت و هدف، به ترتیب ...  بیشتر

نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در توسعه قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

ابراهیم آریانی؛ عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا؛ علی خالق خواه؛ مصطفی سروش؛ طیبه موسوی

دوره 7، شماره 29 ، دی 1395، ، صفحه 41-69

https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.7885

چکیده
  چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه­های اجتماعی مجازی در توسعه قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پس‌رویدادی بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی1393ـ1394، تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ...  بیشتر

جایگاه کارآفرینی در مطبوعات ایران

حبیب بابایی

دوره 7، شماره 29 ، دی 1395، ، صفحه 185-223

https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.7889

چکیده
  چکیده پژوهش حاضرتلاشمی‌کندبهاینسؤالپاسخدهدکهکارآفرینی در مطبوعات ایران چه جایگاهی دارد؟ این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی آمیخته است. در این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، 220 شماره از نشریات با تیراژ بالا انتخاب شد. در بخش نظری و عملی پژوهش به‌ترتیب از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای عمقی ...  بیشتر

بررسی نقش سرمایه فکری و ابعاد آن در توسعه کارآفرینی سازمانی

سعید صفری؛ فاطمه شمس؛ مریم آهوپای

دوره 5، شماره 19 ، تیر 1393، ، صفحه 41-66

https://doi.org/10.22054/qjsd.2015.685

چکیده
  سرمایه فکری و کارآفرینی در دهه‌های اخیر نقش با اهمیتی در اقتصاد جهانی بازی می‌کنند. سازمان‌های کارآفرین ابزاری جهت نیل به رشد اقتصادی هستند و تلاش جهت کسب مزیت رقابتی سازمان‌ها را هرچه بیشتر به سمت دارایی‌های دانشی از جمله سرمایه فکری سوق می‌دهد. در دیدگاهی نسبتاً جدید کارآفرینی انعکاس فرآیندهای کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی ...  بیشتر

بررسی رابطه‌ میزان سرمایه اجتماعی خانواده و ویژگی‌های کارآفرینانه در شخصیت افراد

بیژن زارع؛ مرضیه زارع

دوره 4، شماره 16 ، مهر 1392، ، صفحه 214-251

https://doi.org/10.22054/qjsd.2013.845

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان سرمایه اجتماعی خانواده با ویژگی­های کارآفرینانه در شخصیت افراد شرکت کننده در دوره­های کوتاه­ مدت آموزش کارآفرینی در سال 1388 در مناطق گوناگون شهر تهران، به انجام رسیده است. نمونه مورد مطالعـه متشکل از 201 نفر می­باشد که براساس فرمـول نمونه‌گـیری کـوکران و به صورت تصادفی ساده از بین 2010 نفر انتخاب ...  بیشتر