میترا عظیمی؛ محمد شیخی
چکیده
چکیده در سالهای اخیر مشارکت فعال شهرداریها در حوزه توسعه اقتصادی بهعنوان یکی از ماموریتهای نوین مدیریت شهری پذیرفته شده است. یکی از مهمترین اقدامات در جهت ارتقای ظرفیتهای اقتصادی شهرها، بهبود محیط کسب و کار میباشد. اهمیت توجه به فضای کسب و کار به حدی است که با شاخصهای توسعه در یک شهر ارتباط مستقیم برقرار کرده و تحلیل آثار ...
بیشتر
چکیده در سالهای اخیر مشارکت فعال شهرداریها در حوزه توسعه اقتصادی بهعنوان یکی از ماموریتهای نوین مدیریت شهری پذیرفته شده است. یکی از مهمترین اقدامات در جهت ارتقای ظرفیتهای اقتصادی شهرها، بهبود محیط کسب و کار میباشد. اهمیت توجه به فضای کسب و کار به حدی است که با شاخصهای توسعه در یک شهر ارتباط مستقیم برقرار کرده و تحلیل آثار آن در روند توسعه آتی شهر مورد توجه کارشناسان قرار دارد. در حال حاضر در ایران، سنجش فضای کسب و کار تنها در دو سطح ملی و استانی انجام میشود. اما تمرکز بر سطوح پایینتر مانند شهر حائز اهمیت است. زیرا گاه در شهرها، شرایطی حاکم است که پدیدههای اقتصادی موجود در آنها را با روندهای اقتصادی حاکم بر کشور و استان نمیتوان تحلیل کرد. با این رویکرد در تحقیق پیش رو، مطالعه فضای کسب و کار در شهر جدید صدرا و نیز اثرات آن بر روند توسعه آتی شهر مدنظر قرار گرفته است. روش انجام این پژوهش، روش پرسشنامه همراه با مصاحبه است. یعنی با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند، با 54 فعال اقتصادی شهر صدرا مصاحبه شد و به همین تعداد پرسشنامه مشتمل بر 57 سؤال، توزیع و با کمک محققان تکمیل گردید. نتایج بررسیها نشان میدهد، فضای کسب و کار شهر صدرا در وضعیت پایینتر از حد متوسط قرار دارد. در این شرایط، بنگاههای اقتصادی شهر قادر به عملکرد مطلوب نبوده و بخش خصوصی به سمت اقتصاد زیرزمینی، غیرمولد و غیررسمی سوق پیدا کرده است.
جعفر هزارجریبی؛ بهمن سبحانی
چکیده
چکیده بیکاری جوانان یکی از مسائل مهم و اساسی مبتلابهِ نظام سیاستگذاری اجتماعی در کشور است و یکی از مفاهیم اصلی در بررسی این مسئله مفهوم NEET است که به جوانانی اشاره دارد که درجایی شاغل نبوده و در حال تحصیل یا مهارتآموزی نیستند. پژوهش حاضر با هدف ارائه تعریف مفهوم NEET و زیرگروههای آن و بررسی مؤلفههای زمینهساز آن در ایران به انجام ...
بیشتر
چکیده بیکاری جوانان یکی از مسائل مهم و اساسی مبتلابهِ نظام سیاستگذاری اجتماعی در کشور است و یکی از مفاهیم اصلی در بررسی این مسئله مفهوم NEET است که به جوانانی اشاره دارد که درجایی شاغل نبوده و در حال تحصیل یا مهارتآموزی نیستند. پژوهش حاضر با هدف ارائه تعریف مفهوم NEET و زیرگروههای آن و بررسی مؤلفههای زمینهساز آن در ایران به انجام رسیده است. شیوه انجام تحقیق کیفی بوده و از روش پژوهش اسنادی استفاده شده است که در آن دادهها و اطلاعات مربوط به بازار کار ایران از منابعی چون مرکز آمار ایران؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و سازمانهای بینالمللی ازجمله سازمان بینالمللی کار مرور و بررسی شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد نرخ NEET در ایران حدود 23 درصد بوده و این نرخ در زنان حدود 5/2 برابر مردان است و در بین زنان 29-25 ساله بیشتر از سایر گروههای سنی دیده میشود (2/43 درصد). برحسب تحصیلات، افراد 29-25 ساله دارای تحصیلات کارشناسی بیشتر در معرض NEET شدگی قرار دارند. زندگی در مناطق دور از مرکز و یا مهاجرت از روستا به شهر و از شهرهای بزرگ بهکلانشهرها از دیگر مؤلفههای پیشبینی کننده NEET شدن جوانان هستند. علاوه بر این، عامل سیاسی شامل سیاستهای توسعهای دولتها و پیامدهای آنها، سیاستهای جمعیتی و آموزشی نامناسب و عدم اجرای درست طرحهای اشتغال ازجمله وام خوداشتغالی، بنگاههای کوچک و متوسط زودبازده و کارورزی از مؤلفههای ساختاری اصلی هستند که منجر به افزایش نسبت NEET در جمعیت جوان ایران در سالهای اخیر شدهاند.
داود پرچمی؛ فاطمه جلالی
چکیده
چکیده کسبوکار خانگی فعالیتی است مستمر در تولید و یا عرضه کالا و خدمات که برای کسب درآمد، در محل سکونت افراد انجام میشود. در چند دهه اخیر کسبوکارهای خانگی بار دیگر مورد توجه مردم و سیاستگذاران، مسئولان دولتی و نهادهای غیردولتی قرار گرفته است. در سالهای گذشته در ایران نیز اقدامات و حمایتهایی از سوی دولت برای رشد و گسترش این کسبوکارها ...
بیشتر
چکیده کسبوکار خانگی فعالیتی است مستمر در تولید و یا عرضه کالا و خدمات که برای کسب درآمد، در محل سکونت افراد انجام میشود. در چند دهه اخیر کسبوکارهای خانگی بار دیگر مورد توجه مردم و سیاستگذاران، مسئولان دولتی و نهادهای غیردولتی قرار گرفته است. در سالهای گذشته در ایران نیز اقدامات و حمایتهایی از سوی دولت برای رشد و گسترش این کسبوکارها انجام شده است با این حال هنوز چالشهایی در این کسبوکارها و حمایتهای مورد نیازشان وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات و موانع موجود در اقدامات دولت و ارائه راهحل، صورت گرفته است. اطلاعات لازم با روش مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبان کسبوکارهای خانگی، تسهیلگران، مشاوران و مسئولان دولتی و نهادهای حمایتی به دست آمده است و پاسخگویان با روش گلوله برفی شناسایی شدهاند. نتایج نشان داد که دو دسته از مشکلات وجود دارند، یک دسته مشکلاتی که در حمایتها و برنامههای دولت وجود دارد و دسته دیگر چالشها و مشکلاتی که مسئولان نهادهای دولتی و حمایتی در اقدامات خود درباره کسبوکارهای خانگی با آن مواجه هستند.
رضا صفری شالی؛ پویا طوافی
چکیده
چکیده امید به آینده یکی از شاخصهای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی است. پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان امید به آینده و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان تهرانی انجام شده است. پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. جامعه آماری شامل شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر تهران است. حجم نمونه 610 نفر و افراد نمونه به ...
بیشتر
چکیده امید به آینده یکی از شاخصهای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی است. پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان امید به آینده و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان تهرانی انجام شده است. پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است. جامعه آماری شامل شهروندان بالای 18 سال ساکن در شهر تهران است. حجم نمونه 610 نفر و افراد نمونه به شیوه نمونهگیری مطبق و خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده انتخابشدهاند. نتایج توصیفی نشان میدهد که 3/54 درصد از شهروندان تهرانی از امید به آینده بالایی برخوردارند و مابقی از امید نسبی و یا حداقلی برخوردار هستند. نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد که همه متغیرهای مستقل با امید به آینده رابطه معناداری دارند. نتایج رگرسیونی حاکی از آن است که از بین متغیرهای مستقل، متغیرهای نشاط اجتماعی با ضریب بتای 415/0، احساس محرومیت و احساس عدالت اجتماعی هرکدام با مقدار بتای 17/0 بیشترین سهم را در تبیین متغیر وابسته تحقیق (امید به آینده) داشتهاند. همچنین معادله پیشبینی میزان امید به آینده میتواند 8/34 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کند، بهعبارتدیگر متغیرهای مستقل یادشده میتواند بالای یکسوم از میزان امید به آینده را در بین مردم شهر تهران تحت تأثیر قرار دهند. واژههای کلیدی:«امید به آینده»، «نشاط (شادکامی)»، «ارضاء نیازها»، «احساس مقبولیت»، «احساس عدالت» و «احساس محرومیت».
جعغر حسین پور؛ رضا عبدالرحمانی؛ رسول علیزاده
چکیده
چکیده گرایش به تماشای برنامههای شبکههای ماهوارهای، تأسیس شبکهها و پخش برنامههایی به زبان فارسی از طریق این شبکهها طی سالهای اخیر موجی از نگرانیها را در خصوص افزایش آسیبهای اجتماعی، بهویژه آسیبهای مرتبط با خانوادهها در سطح مسئولان نظام به همراه داشته است. بر همین اساس بررسی و تحلیل اجتماعی تأثیرات این برنامهها ...
بیشتر
چکیده گرایش به تماشای برنامههای شبکههای ماهوارهای، تأسیس شبکهها و پخش برنامههایی به زبان فارسی از طریق این شبکهها طی سالهای اخیر موجی از نگرانیها را در خصوص افزایش آسیبهای اجتماعی، بهویژه آسیبهای مرتبط با خانوادهها در سطح مسئولان نظام به همراه داشته است. بر همین اساس بررسی و تحلیل اجتماعی تأثیرات این برنامهها بر ازهمگسیختگی خانوادهها در شهر تهران (فارغ از تمام عوامل مؤثر دیگر بر ازهمگسیختگی خانواده)، هدف اساسی مقاله حاضر است. چارچوب نظری مورد استفاده شامل نظریه وابستگی، نظریه استفاده و رضامندی و در نهایت نظریه کاشت در حوزه ارتباطات و رسانه میباشد. روش این تحقیق تحلیلی- توصیفی از نوع پیمایش بوده است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته است. نمونه آماری آن 137 نفر از مخاطبان برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسیزبان است که به روش تصادفی از میان کسانی که بهنوعی درگیر موضوع اختلافات، تنشها و شکایات مرتبط با خانواده بوده و برخی از آنها به همین سبب به دادگاه مراجعه کرده و تشکیل پرونده دادهاند، انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه با استفاده از روش منطقی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (ضریب آلفا کل 894/0) به دست آمده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین تماشای برنامههای فارسیزبان شبکههای ماهوارهای و از همگسیختگی خانوادهها در تهران رابطه وجود دارد. علاوه بر این، نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که برنامههای ماهوارهای فارسیزبانی که در آنها به ترویج روابط نامشروع میپردازند، مانند: نمایش سریالهایی که روابط آزاد جنسی را بهطور مستقیم و غیرمستقیم ترویج میکنند و نیز برنامههای دیگری ازایندست بیش از سایر برنامهها در ازهمگسیختگی خانوادهها تاثیردارند.
فاطمه ابوترابی زارچی؛ اصغر میرفردی؛ آرمان حیدری
چکیده
چکیده این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین جامعهپذیری اقتصادی و فرهنگ اقتصادی در بین شهروندان یزدی بالای 18 سال به روش پیمایش انجام گرفت. تعداد 383 نفر بر اساس فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری خوشهای گزینش شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. از اعتبار صوری برای ارزیابی اعتبار ابزار پژوهش و از ضریب آلفای کرونباخ ...
بیشتر
چکیده این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین جامعهپذیری اقتصادی و فرهنگ اقتصادی در بین شهروندان یزدی بالای 18 سال به روش پیمایش انجام گرفت. تعداد 383 نفر بر اساس فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری خوشهای گزینش شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. از اعتبار صوری برای ارزیابی اعتبار ابزار پژوهش و از ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی آن استفاده شد که برای متغیرهای نگرش اقتصادی و رفتار اقتصادی به ترتیب برابر با 628/0 و 713/0 بود. دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 70 درصد از شهروندان یزدی دارای فرهنگ اقتصادی مولد و تنها 30 درصد از آنها دارای فرهنگ اقتصادی غیرمولد بودند. همچنین رفتارهای اقتصادی با همه انواع جامعهپذیری (جامعهپذیری از طریق خانواده، جامعهپذیری از طریق دوستان و آشنایان، جامعهپذیری از طریق نظام آموزشی و جامعهپذیری از طریق رسانههای جمعی) رابطه مثبت معناداری داشت. اما بین نگرشهای اقتصادی و انواع مختلف جامعهپذیری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین دانش اقتصادی تنها با جامعهپذیری از طریق رسانههای جمعی رابطه مثبت معنادار داشت و بین فرهنگ اقتصادی و انواع جامعهپذیری رابطه مثبت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که به ترتیب متغیرهای جامعهپذیری از طریق خانواده و جامعهپذیری از طریق رسانههای جمعی قادر به تبیین 7/6 درصد از واریانس متغیر فرهنگ اقتصادی بودند.
بهاران تنکابنی؛ پویان شهابیان
چکیده
چکیده فضاهای عمومی شهری بخش بزرگی از نیازهای اجتماعی انسانها را در جوامع شهرنشین برآورده میکنند. با توجه به این که تعامل شهروندان با فضاهای عمومی از یکسو و ارتباط شهروندان با یکدیگر در فضاهای عمومی از سوی دیگر از الزامات زندگی شهری است؛ بازشناسی کیفیت و ویژگیهای این فضاهای شهری و هنجارهای اجتماعی- فرهنگی حاکم بر آنها ضروری ...
بیشتر
چکیده فضاهای عمومی شهری بخش بزرگی از نیازهای اجتماعی انسانها را در جوامع شهرنشین برآورده میکنند. با توجه به این که تعامل شهروندان با فضاهای عمومی از یکسو و ارتباط شهروندان با یکدیگر در فضاهای عمومی از سوی دیگر از الزامات زندگی شهری است؛ بازشناسی کیفیت و ویژگیهای این فضاهای شهری و هنجارهای اجتماعی- فرهنگی حاکم بر آنها ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش "نظریه مبنایی" تلاش دارد به استخراج مقولههای مرتبط و تعریفکننده انواع فضاهای عمومی شهری تهران در عصر حاضر بپردازد. با توجه به دیدگاههای کاربران این فضاها، مقولهها عبارتاند از: برابری، آرامش و آسایش، تنوع، ارتباط و تعامل، تصویر ذهنی و معنا، گرایش، آگاهی، حس تعلق و هویت جمعی، هماهنگی، آزادی، حضور، پویایی و سرزندگی. همچنین مهمترین مسئلهای که فضاها با آن مواجه هستند، "تعادل و عدالت" در ابعاد و مقولههای گوناگون است؛ فضاهای عمومی شهری تهران را زمانی میتوان فضاهایی متعادل و عادلانه دانست که بتوانند در همه جوانب و مقولهها تعادل و عدالت را برقرار کنند. اما به نظر میرسد که امروزه بهناچار باید هر نوع فضایی را که بتواند برآورنده حتی بخش کوچکی از نیاز انسان بر فضای عمومی شهری باشد، بهعنوان فضای عمومی شهری پذیرفت و درعینحال در خصوص کیفیت آن و میزان نزدیکی به معیارها و هنجارهای یک فضای عمومی شهری آرمانی بحث کرد. بدین منظور در این پژوهش تلاش شده است با توجه به ابعاد، مفاهیم، مسائل و چالشهای مطرحشده در این فضاها، بایدهاونبایدها یا به عبارت بهتر هنجارهای اجتماعی و فرهنگی- ایجابی و سلبی- مرتبط با آنها را تبیین کرد.